Co to je trénink?

 

Trénink, trénink trénink - co je to vlastně trénink? Je každá fyzická aktivita trénink a trénink jen fyzicky náročný pohyb?

Nejprve bychom měli definovat co to sportovní trénink, nebo ještě přesněji tréninkový proces je. Na začátek si dovolím citovat nejvyšší českou sportovně-vědeckou autoritu, doc. PhDr. Josefa Dovalila, CSc.:

„Sportovní trénink je složitý, záměrný a cílený účelně organizovaný proces rozvoje specializované výkonnosti sportovce ve vybraném sportovním odvětví nebo disciplíně.“

Toliko definice. A teď pro lepší pochopení zkusíme dva příklady.

Příklad první: Zdatný mladý muž si v neděli zabalí do kapsy dva rohlíky se salámem a vyrazí na kole s kamarády na výlet z Proseka na Bezděz, tam posedí na zahrádce před hospůdkou, dají polévku a tři pivéčka jedou zpátky – celý den v sedle, bratru sto a šedesát kilometrů jízdy.

Příklad druhý: Profesionální cyklista stráví den po náročném závodě ve vířivce, na masáži a spánkem.

A otázka zní: Co je sportovní trénink?

Zní to možná paradoxně a onen zdatný mladý muž by se asi urazil, ale sportovní trénink v pravém slova smyslu je popsán v příkladu druhém. Příklad první popisuje pohyb pro zdraví a kondici a především radost. Samotná vysoká fyzická náročnost, které bývá považována téměř za synonymum tréninku není pro sportovní trénink ani zdaleka rozhodujícím kritériem. Rozhodující je tu záměr a cíl – rozvoj specializované výkonnosti. Tomuto hledisku odpovídá regenerace, která je po náročném závodě nezbytnou podmínkou udržení či růstu výkonnosti, kdežto těžká fyzická dřina zapříčiněná tím, že se kamarádi udělali čas a venku hezky, nikoliv.

 

Byli bychom neradi, kdyby předcházející odstavec vyzněl jako dehonestace pohybu pro radost a zdraví. Naopak, fitness je důležitou a nezbytnou součástí života současného života. Jen jsme chtěli podtrhnout fakt že se sportovní, a tedy i cyklistický trénink a cyklistika pro radost a zdraví liší v podstatném detailu. K cyklistice pro radost stačí mít kolo a chuť někam vyrazit. K cyklistickému tréninku je potřeba ještě jedna věc navíc – cíl zlepšit svojí výkonnost (a vědomosti, jak tohoto cíle dosáhnout).

ObálkaNajdete v knize J. Sekera, O. Vojtěchovský Cyklistika - průvodce tréninkem , Grada 2009