Pro jistý zatím neuskutečněný projekt vzniklo deset bodů pro přežití na českých silnicích. Bylo by škoda, kdybych si ho nechával pro sebe, třeba někomu zachrání život, zdraví nebo dokonce kolo! 🙂
- Dostane tě ten, kterého nevidíš. Pravidlo vojáků a policistů všech dob platí i na silnici. Sleduješ li situaci kolem sebe a předvídáš li chování ostatních účastníků provozu, vyhneš se mnoha jinak nebezpečným situacím.
- Pozor na šesté. Tím není myšleno, že v šest hodin je největší provoz. Šestá hodina je v tradičním „hodinovém kódu“ stíhačů prostor za jejich zády, odkud vždy hrozí největší nebezpečí. Také tobě hrozí největší nebezpečí od aut, které přijíždějí zezadu. Kombinace prvního a druhého pravidla, tedy automobil přijíždějící zezadu, o kterém cyklista neví působí nejvíc těžkých a smrtelných nehod. Z tohoto důvodu je stejně oblíbené jako nebezpečné poslouchat na kole hudbu ze sluchátek. Uši jsou cyklistovy oči vzadu, pokud neslyšíš, zúžil se tvůj prostor a přehled na pouhých zhruba 120 stupňů. které dokážeš vnímat očima.
- „Sražen, ačkoliv měl přednost“ je krásný nápis na náhrobní kámen. Pokud se mu chceš vyhnout, nespoléhej na přednosti v jízdě. Vždycky hledej očima alternativní únikovou cestu pro případ, že ti tam nějaký moula s autem vstrčí čumák.
- Nekoukej na auto, koukej na řidiče. Nevidíš li mu do tváře, nevidí ani on tebe a je možné, že o tobě neví. V takovém případě s předností moc nepočítej, spíš přemýšlej, kudy se vyhneš, až ti vjede do cesty. Pozor zejména na auta s velmi tmavými skly. Nejen proto, že nevíš, kam řidič zrovna čučí, ale i proto, že neprůhledná skla volí často řidiči, kteří podvědomě nechtějí být poznáni, neboť by je za jejich chování na silnici asi nikdo nepochválil.
- Auto, které jede dopředu, couvat nezačne. Když už ti někdo nedá přednost, vyhýbej se vždycky prostorem za ním, nesnaž se prosmyknout před jeho kapotou. Když tě netrefí on z boku, potkáš druhého v protisměru.
- Za jízdy do auta nenastupuj, s kolem se tam stejně nevejdeš. Zejména ve vesnicích a městech si dávej dostatečný boční odstup od parkující řady aut – na poslední chvíli otevřené dveře jsou velmi nepříjemné překvapení. Navíc, pokud jedeš příliš těsně, zmizíš řidiči v mrtvém úhlu zrcátka, takže tě ani nemá moc šancí uvidět. A pozor! Některá auta mají nebezpečný vynález – odsuvné dveře – takže místo dveří trefíš rovnou vystupujícího.
- Na kole mysli jako řidič, ne jako chodec. Především nejezdi po bílé čáře, ale asi půl metr vlevo od ní, zhruba v místech, kudy vedou automobily pravá kola (bohužel čím dál častěji bývá v tomto místě hluboká kolej a jedna díra za druhou). Pohybuješ se tím řidičům v oblasti, kde tě daleko lépe registrují, přiměješ je, aby tě respektovali regulérně předjeli, místo toho aby tě „lízli“. A v nejhorším případě máš kam uhnout. Nejezdi po přechodech ani chodnících, tam s tebou řidiči nepočítají (o chodcích nemluvě).
- Buď čitelný. Tvoje chování na silnici musí být předvídatelné. Jeď rovně tam, kde jde silnice rovně a zatáčej, kde zatáčí. Nekličkuj, nepřejížděj prudce a neočekávaně z pruhu do pruhu. Ukazuj změny směru jízdy (nedávat blinkry v autě je zlozvyk, na kole smrtelný hřích!).
- Znej své slabiny a přednosti. Na kole jsi sice nejzranitelnější účastník provozu, přesto ale nejsi úplně bez šancí. Kolo je ve velkém rozsahu rychlostí překvapivě obratné, takže z mnoha průšvihů proklouzneš třeba i myší dírou. V malé rychlosti akceleruje nejlíp ze všeho, co se na silnici hýbe – pokud máš nohy v pedálech a správný převod. Naproti tomu zejména silnička brzdí daleko daleko hůř než auto nebo motorka, takže pozor na odstupy!
- Buď brzdi, nebo zatáčej. Když uděláš obojí najednou, máš velkou šanci na nekontrolovatelný smyk na přední kolo a velmi ošklivý pád – v nejhorším případě přímo pod kola automobilu.